Online marketing uitbesteden kan een ideale beslissing zijn wanneer je meer wilt doen met online marketing, maar wanneer je zelf niet voldoende tijd hebt of wanneer deze kennis simpelweg ontbreekt binnen je bedrijf. E-commerce groeit nog steeds ieder jaar enorm en deze trend heeft zich in 2020 enorm hard doorgezet vanwege de pandemie. Online zichtbaar zijn is om die reden enorm belangrijk voor veel bedrijven. In dit artikel gaan we je verschillende redenen geven om je online marketing uit te besteden en geven we je alvast mee wat je zou kunnen verwachten.
- Expertise: wanneer je online marketing door een externe partij laat doen, dan kom je vrijwel altijd uit bij een online marketingbureau of desnoods bij een freelancer. Het grote voordeel is dat een bureau vaak veel expertise in huis heeft om je zo goed mogelijk te helpen bij het behalen van je doelstellingen. Dankzij deze kennis, expertise en slagkracht levert het vaak meer resultaat op dan wanneer je dit allemaal zelf moet gaan uitvogelen.
- Tooling: een online bureau heeft verschillende abonnementen bij betaalde tooling. Zo kunnen zie direct inzien op welke zoekwoorden je bijvoorbeeld goed scoort en waar de optimalisaties liggen. Zo kun je direct van slag met het optimaliseren van je website en de rest van je online zichtbaarheid.
- Snelheid: Online marketing omvat werkzaamheden die geregeld veel tijd in beslag nemen. Er is vaak enorm veel tijdswinst te behalen als jij je alleen op strategisch niveau bemoeit met campagnes en acties, maar de praktische handelingen laat uitvoeren door specialisten en externe online marketeers. en de uitvoering aan specialistische marketeers overlaat. Zo kan jij zoveel mogelijk tijd investeren in jouw expertise en de ontwikkeling van jouw eigen onderneming.
- Geen risico: wanneer je een nieuwe werknemer in dienst neemt, is het altijd afwachten wat voor iemand je in huis haalt. Bovendien moet een nieuwe iemand ingewerkt worden en dit neemt altijd een aantal weken tot maanden in beslag. Een bureau kan vaak vanaf dag één direct aan de slag. Ze zijn gewend om met verschillende nieuwe opdrachtgevers te werken. Vaak behaal je dus snellere resultaten. Een ander risico is dat je een werknemer niet zo eenvoudig kunt ontslaan bij tegenvallende prestaties. Van een bureau kun je wat makkelijker afscheid nemen binnen de contractuele mogelijkheden.
- Nieuwe invalshoek: als ondernemer is het volkomen begrijpelijk dat je op een gegeven moment een bepaalde tunnelvisie hebt op je bedrijf. Het is aan te raden om eens in de zoveel tijd eens te zorgen voor een nieuwe invalshoek en een frisse blik. Zo blijf je iedere keer weer geprikkeld om je bedrijf naar het volgende niveau te brengen.
- Kosten efficiënt: Een aantal specialisten die een bepaald aantal uur in de maand voor je werken, kost je minder dan een fulltime medewerker. Daarnaast heb je het voordeel dat je direct meerdere disciplines in huis kunt halen en dat je kunt af- en opschalen afhankelijk van het type bedrijf dat je hebt. Schaal bijvoorbeeld in het laatste kwartaal op rondom de feestdagen en Black Friday en schaal wellicht wat af in relatief rustige maanden.
Wat kun je verwachten bij online marketing uitbesteden?
Wanneer je definitief besluit om je online marketing uit te besteden, dan kun je de volgende zaken op hoofdlijnen verwachten. Voor de details ga je vaak in contact met het bedrijf dat voor jou aan de slag gaat.
- Analyse en audit: in eerste instantie zal het bedrijf je huidige website en online marketingactiviteiten analyseren. Waar sta je momenteel? Hoe ziet je website eruit en werkt deze naar behoren? Vaak wordt dan een nulmeting gedaan en wordt alles verwerkt in een audit. Zo zie je als klant precies waar je staat voor je in zee gaat met een online bureau.
- Plan van Aanpak: nu je weet waar je staat, zal het online bureau een plan van aanpak met je delen en bespreken. In dit plan zullen de belangrijkste werkzaamheden worden toegelicht om de mogelijkheden, kansen en optimalisaties uit de analyse aan te pakken.
- Tussentijdse voortgang: afhankelijk van de afspraken die je maakt, zal je op bepaalde, vaste periodes worden bijgepraat over de optimalisaties en de resultaten. Je mag dan verwachten dat je een update krijgt over de belangrijkste ontwikkelingen en resultaten en wat er de komende tijd op de planning staat.