Een SEA cursus is een cursus die van oudsher vooral fysiek / klassikaal werd gegeven. Waar veel bedrijven sinds COVID-19 de kracht van online écht hebben gemerkt, zijn ook SEA-specialisten, SEA-coaches hierop ingesprongen. De eerste serieuze en noemenswaardige online SEA-cursussen zijn inmiddels een feit. Een van die cursussen is de SEA Cursus – SEA Masterclasses van Matthijs Beumer. In dit uitgebreide reviewartikel gaan we je alles vertellen over deze cursus en vertellen we wat over de oprichter. Na het lezen van dit artikel ben je volledig op de hoogte van onderstaande punten:
- Wat is SEA (Search Engine Advertising)
- Waar bestaat de SEA cursus SEA Masterclasses uit?
- Voor wie is deze SEA cursus bedoeld?
- Wat kost de cursus SEA Masterclasses?
Wil je liever direct aan de gang met het ontwikkelen van je SEA-vaardigheden?
>>> Ga dan direct aan de slag met deze online SEA-cursus!
Wat is SEA nu precies?
Voor we je helemaal mee gaan nemen in deze cursus vertellen we je eerst nog even kort en bondig wat SEA nu precies is.
SEA is de afkorting van ‘Search Engine Advertising’ wat in het Nederlands staat voor ‘zoekmachine adverteren’. Dan hebben we het niet uitsluitend over Google, maar ook over andere zoekmachines, zoals Bing / Microsoft. De bedoeling van zoekmachine adverteren is dat je door middel van een advertentie bovenaan in de zoekmachine komt te staan. Hierbij kun je als adverteerder bepaalde zoekwoorden selecteren en de advertenties worden dan weergegeven wanneer gezocht wordt op die desbetreffende zoekwoorden. De eerste 4 resultaten in Google zijn mogelijk advertenties. Onder de advertenties komen de organische zoekresultaten te staan. Naast de zoekadvertenties heb je bijvoorbeeld nog Shopping-advertenties. Bij deze advertentie zie je naast de naam van de adverteerder een productfoto, de titel van het product en de prijs.
Vond je deze uitleg net wat te kort en bondig? In onderstaande video wordt het begrip SEA in een kleine 5 minuten uitgelegd.
SEA cursus – SEA Masterclasses
Dan over deze SEA cursus zelf. De SEA Masterclass is een online cursus die in het leven is geroepen om zo veel mogelijk ondernemers, eigenaren, marketeers en studenten te enthousiasmeren met Google Ads, zodat dit online kanaal ingezet kan worden om online omzet of leads te genereren. Over de theorie van Google Ads is voldoende informatie te vinden, maar ervaren vakspecialisten die je de praktijk kunnen bijbrengen zijn schaars. In deze training wordt je van A tot Z getraind en begeleid om het maximale uit Google Ads te halen.
Inhoud van de SEA cursus
De SEA cursus ‘SEA Masterclasses’ is opgesplitst in 6 verschillende modules en maar liefst 37 onderdelen / paragrafen. De cursus zit heel gestructureerd in elkaar en je wordt stap voor stap meegenomen in Google Ads. Je begint bijvoorbeeld met het formuleren van doelstellingen en aan het einde van de training ga je aan de hand van data en inzichten leren hoe je je campagnes kunt optimaliseren. Er zit dus een logische volgorde in en iedere module wordt afgesloten met een praktijkopdracht waarmee je de opgedane kennis direct in de praktijk kunt toetsen. Zo weet je ook direct of je door kunt naar het volgende hoofdstuk of dat je enkele video’s misschien nogmaals moet kijken om de stof beter te begrijpen.
Voor we de 6 losse hoofdstukken toe gaan lichten, kun je hieronder alvast een overzicht vinden van de verschillende hoofdstukken.
In de 6 verschillende hoofdstukken komen diverse onderwerpen aan bod. We nemen de hoofdstukken van de cursus graag even met je door.
1. Google Ads doelstellingen formuleren
In het allereerste hoofdstuk, die je overigens volledig gratis kunt bekijken, ga je kritisch en gericht naar je eigen bedrijf en cijfers kijken. Op basis van je kosten, verkoopprijs en marge ga je volledig doorrekenen wat je uiteindelijke ROI dient te zijn om Google Ads succesvol in te zetten. Na het volgen van deze module weet je exact in welke mate Google Ads kan bijdragen aan de marketing- en salesdoelstellingen van je bedrijf. Ook ga je in dit eerste hoofdstuk gericht op zoek naar de ideale doelgroep die je wilt gaan targeten in je zoekcampagnes. In onderstaande video kun je alvast de introductie van de SEA Masterclasses bekijken.
2. Meten is weten
Hoofdstuk 2 is misschien wel een van de belangrijkste onderdelen van de gehele SEA cursus. Wanneer je in hoofdstuk 2 alle datapunten op de juiste wijze inricht, dan kun je hier in een later stadium enorm van profiteren. Echter is het voor de meesten niet het leuke hoofdstuk, aangezien het nogal technisch kan zijn. Gelukkig wordt alles helemaal helder uitgelegd in de video’s. Zo ga je aan de slag met Google Tag Manager, Google Analytics en E-commerce data en krijg je uitgelegd hoe je deze systemen een elkaar en aan Google Ads kunt linken om zo het maximale rendement uit je advertentiecampagnes te behalen. Ook ga je in op de basisbeginselen van Google Analtyics en kom je in aanraking met Google Mijn Bedrijf (GMB). Zeker voor lokale ondernemers of bedrijven met meerdere vestigingen is dit heel interessant.
3. Google Marktonderzoek & Strategiebepaling
Hoofdstuk 3 is het laatste hoofdstuk voor je écht aan de slag gaat met je SEA campagnes. In dit laatste hoofdstuk doe je het laatste voorwerk en krijg je nog een aantal Google Ads principes uitgelegd. Zo leer je meer over customer journey’s, ga je voor het eerst een zoekwoordonderzoek doen en ga je aan de slag met een aantal essentiële berekeningen. Bovendien legt Matthijs Beumer, een van de SEA coaches, je uit hoe de veiling in Google Ads werkt. In onderstaande video kun je alvast een en ander zien.
4. Campagnes opzetten
Hoofdstuk 4 zal voor de meesten het leukste hoofdstuk zijn. Je gaat namelijk aan de slag met het bouwen en opzetten van je eerste campagnes. Dit hoofdstuk is ook direct het meest uitgebreide hoofdstuk van de SEA-cursus. Stap voor stap ga je in op onder andere campagnetypes, Google Ads Editor, advertenties en extensies, Google Search, Google Shopping, DSA campagnes, doelgroepen, remarketing, biedstrategieën, budget, locatie, taal, advertentieplanning en je accountinstellingen. Schrik niet van al deze termen, want alles wordt van A tot Z uitgelegd. Wanneer je toch ergens tegenaan loopt, dan heb je altijd de mogelijkheid om een gesprek te plannen met een van de SEA coaches. Hier vertellen we je later in dit artikel nog wat meer over.
5. Analyseren & Optimaliseren
Wanneer je campagnes enige tijd draaien en ze voldoende data hebben verzameld, is het tijd om ze te gaan analyseren en optimaliseren. Zo ga je verder in op de resultaten van je campagnes, advertentiegroepen, zoekwoorden en advertenties en ga je ontdekken waar je kunt opschalen en op welke manier.
6. Machine Learning
Het laatste hoofdstuk is wat gecompliceerder. Hier ga je namelijk meer leren over machine learning en de slimme biedstrategieën van Google, zoals tROAS, tCPA, Conversies maximaliseren en Conversiewaarde maximaliseren. Ook kun je het creëren van je advertenties door middel van Responsieve Zoekadvertenties (RSA’s) steeds meer aan Google overlaten, mits je zelf de nodige input aan Google geeft.
Ben je helemaal enthousiast geworden van alle hoofdstukken en de gehele cursusinhoud?
>>> Meld je dan direct aan voor de gehele SEA-cursus!
Persoonlijke coaching van SEA coaches
We noemden net al even de SEA coaches. Je krijgt als deelnemer namelijk de beschikking over een vaste, ervaren SEA coach. Momenteel zijn er 4 coaches die actief zijn in de SEA Masterclasses. Het grote voordeel is dat je dus je persoonlijke coach toegewezen krijgt die vanaf moment 1 jouw bedrijf leert kennen en je zo kan bijstaan wanneer je dat nodig hebt.
Daarnaast heb je de mogelijkheid om 1 keer per maand een sessie in te plannen met je persoonlijke coach. Dit kun je voor 6 maanden doen, waardoor je 6 persoonlijke consulten zal krijgen waarin je al je vragen kunt stellen en waar een ervaren vakspecialist meekijkt in je Google Ads account. Voor korte vragen kun je overigens ook altijd terecht in de community, maar daar vertellen we je zo wat meer over. Hieronder zie je de verschillende SEA coaches.

SEA Masterclass – Matthijs Beumer
De meest rechtse op de foto is Matthijs Beumer. Matthijs is ondertussen alweer ruim 6 jaar actief op het gebied van Google Ads. Zo is hij naast SEA coach ook mede-eigenaar van Team Adis BV. Een marketing- en communicatiebureau in het Noorden van het land. Hier focust hij zich onder andere op het succesvol adverteren via Google. Je zal Matthijs Beumer ook terugzien in alle verschillende video’s van de SEA Masterclass.
SEA cursus community
Wanneer je besluit om de SEA cursus ‘SEA Masterclasses’ te gaan volgen, dan krijg je exclusief toegang tot de SEA Masterclasses community op seamasterclasses.nl. Hier krijg je een groep toegewezen die begeleidt zal worden door dezelfde coach. Ook krijg je de optie om actief te worden in de Facebook community waar alle andere deelnemers zich bevinden. Bij snelle en korte vragen kun je hier bijvoorbeeld met je vraag terecht. Naast de interactieve vorm ook nog eens leerzaam, omdat je kunt sparren met mensen die met hetzelfde bezig zijn. Een waardevolle toevoeging van de gehele cursus dus!
Doelgroep
De SEA cursus ‘SEA Masterclasses’ is in eerste instantie bedoeld voor (webshop)eigenaren, ondernemers of marketeers die aan de slag willen met SEA / Google Ads. Google Ads is namelijk hét kanaal waar je je omzet enorm kunt laten groeien als je de juiste strategieën weet in te zetten. Het is dus zeer geschikt wanneer je een eigen bedrijf hebt of wanneer je bijvoorbeeld student bent en graag alles zou willen leren op het gebied van SEA om goed voorbereid te zijn op je eerste baan als online marketeer of SEA-specialist. Eventueel kun je daarna ook je expertise aanbieden als freelancer. Veel bedrijven zijn namelijk op zoek naar goede SEA-specialisten, aangezien Google voor veel bedrijven een belangrijke inkomstenbron is.
Ervaringen SEA cursus – SEA Masterclasses
We hebben zelf veel ervaring met SEA / Google Ads en hebben de SEA cursus dus met veel interesse bekeken. Alleen al aan de verschillende hoofdstukken en onderwerpen te zien, kun je zien dat Matthijs Beumer een échte SEA-specialist bui uitstek is. Alle functionaliteiten en nieuwe ontwikkelingen op het gebied van Google Ads komen namelijk aan bod in deze cursus. Ook de toevoeging van persoonlijke SEA-coaches en de community ervaren we als een hele slimme zet. Wat ons betreft een prima cursus waar je méér aan hebt dan een fysieke training van 2-3 uur waar je niet de kans krijgt om met je eigen Google Ads account de diepte in te gaan. Dat is hier dus wél het geval.
Op de website staan enkele ervaringen van gebruikers van de SEA cursus. De meest relevante ervaringen van de deelnemers hebben we voor je op een rijtje gezet.
SEA cursus ‘SEA Masterclasses’ ervaring van Ryan: “De SEA cursus is een hele prettige manier om Google Ads op de juiste wijze onder knie te krijgen. Het cursusmateriaal is van zeer hoog niveau en de persoonlijke coaching is wat mij betreft uniek. Voor mij werkt 1-op-1 ook veel beter dan klassikaal. Ik heb er veel aan gehad!”
Linda haar SEA cursus ‘SEA Masterclasses’ ervaring: “Matthijs Beumer en zijn team is een hele fijne organisatie om mee samen te werken. Ze reageren zeer snel op mijn vragen en mijn opdrachten worden snel voorzien van feedback. Inhoudelijk zit de cursus gedegen in elkaar.”
Prijs SEA cursus – SEA Masterclasses
Momenteel ligt de prijs van de SEA cursus ‘SEA Masterclasses’ op €449,- inclusief BTW. De BTW kun je in veel gevallen nog aftrekken. €449,- is overigens de instapprijs voor de eerste deelnemers, aangezien de cursus compleet nieuw is. Wanneer alle feedback is verzameld, zal de prijs richting de €999,- gaan, wat overigens een reëel bedrag is voor een dergelijke cursus. Voor een fysieke training van een paar uur ben je dit tegenwoordig ook al kwijt, waardoor de prijs-kwaliteitverhouding zeer goed is.
>>> Meld je direct aan voor de SEA cursus op de officiele website: www.seamasterclasses.nl
Conclusie SEA cursus – SEA Masterclasses
De SEA cursus ‘SEA Masterclasses’ is een uitgebreide online cursus waarin je alle fijne kneepjes van Google Ads geleerd krijgt aan de hand van video’s en een persoonlijke SEA-coach waar je diverse gesprekken mee zal hebben. Een ideale training voor eigenaren, managers, marketeers en studenten die alles willen leren over adverteren via Google. In de gehele cursus zit veel kennis en expertise verwerkt, welke je voor de instapprijs van €449,- zelf kunt toepassen in je eigen Google Ads account.
Veelgestelde vragen
Hieronder vindt je een overzicht van de veelgestelde vragen.
1. Is deze SEA cursus gratis?
Nee, deze SEA cursus is niet gratis en kost €449,- als instaptarief. Op korte termijn zal de prijs van de cursus echter richting de €999,-, aangezien het een volledig nieuwe cursus is.
2. Is het naast een SEA cursus ook een SEO cursus?
De online cursus is volledig gericht op SEA en niet op SEO. De SEO cursus zal op korte termijn wel ontwikkeld worden, waardoor je zowel SEA als SEO kunt leren.
3. Waarom moet ik deze cursus kiezen?
Veel SEA-cursussen en fysieke trainingen zijn volledig gericht op de theorie. Je leert de theorie echter pas écht wanneer je praktisch aan de slag gaat met je Google Ads account. En dat ga je precies doen tijdens deze cursus waarbij je een persoonlijke SEA-coach als stok achter de deur hebt.
4. Krijg ik ook SEA-certificaten?
Nee, je ontvangt niet de officiële SEA-certificaten van Google. Je gaat namelijk praktisch aan de slag in combinatie met de theorie uit de video’s. Wanneer je belang hecht aan de officiële SEA-certificaten, dan kun je die uiteraard behalen via de Google Skillshop.
Wist je overigens dat je SEA ook succesvol kunt inzetten voor affiliate marketing? Lees vooral verder op onze website als je daar meer over wilt weten.