Als zelfstandig ondernemer is het noodzakelijk om je boekhouding aan. Inzichten in de financiële status van je bedrijf en een degelijke boekhouding zijn dan ook cruciaal. Voor freelancers en ZZP’ers is tegenwoordig gelukkig steeds meer te vinden over software, pakketten en applicaties. E-boekhouden is een voorbeeld van een softwareprogramma dat zich momenteel al zo’n 20 jaar richt op boekhouden. In dit uitgebreide reviewartikel gaan we je alles vertellen over het bedrijf en de software. Zo starten we met wat achtergrondinformatie en nemen we je mee in alle mogelijkheden en functies die worden geboden. Daarnaast delen we actuele reviews en ervaringen van gebruikers en uiteraard geven we je inzicht in de prijzen die je kunt gaan verwachten.
Liever direct gratis uitproberen?
Over E-boekhouden
E-boekhouden is opgericht in 2002 en inmiddels is het uitgegroeid tot een van de bekendste en meest gebruikte boekhoudoplossing onder ondernemers. De boekhoudoplossing is zeker voor starters en het MKB een ideale oplossing, aangezien je zelf geen boekhoudkennis nodig hebt om het te kunnen gebruiken. Bovendien biedt het ondernemingen, accountants, maar ook boekhouders talloze mogelijkheden, aangezien er veel automatische koppelingen mogelijk zijn. Denk bijvoorbeeld aan de verplichte Btw-aangifte. Inmiddels werken ruim 50 werknemers dagelijks aan steeds nieuwere en innovatievere functies en mogelijkheden. Zelf gebruiken we e-boekhouden bijvoorbeeld voor het maken en versturen van offertes, het bijhouden van openstaande facturen, om de Btw-aangifte te doen en om inzicht te krijgen in de resultaten van ons bedrijf.
E-boekhouden werking + handleiding
Het gehele E-boekhouden pakket kent vrij veel functionaliteiten en mogelijkheden en komt daarmee heel dicht in de buurt van wat hele grote bedrijven gebruiken. Echter is het prijskaartje, waar we je later meer over zullen vertellen, vele malen interessanter. Als je voor het eerst inlogt, dan raden we je aan om de supportpagina als eerst te bezoeken. We kunnen het namelijk voorstellen dat je in eerste instantie niet direct een idee hebt waar je alles kunt vinden. Op de supportpagina vindt je dan ook veel kennisartikelen, videotrainingen, E-boekhouden handleidingen en zelfs een gratis cursus boekhouden.
Als je even snel iets wilt opzoeken, dan kun je het beste de knowledgebase gebruiken. Deze werkt op basis van zoekopdrachten en vervolgens krijg je bij je zoekopdrachten alle gerelateerde vragen en antwoorden. Een hele fijne functie die we nog steeds wel eens gebruiken als we even snel iets willen weten.
Mocht je meer de diepte in willen gaan, dan bestaan er zo’n 50 verschillende handleidingen die je tot in detail vertellen wat een bepaalde functie inhoudt en hoe alles precies werkt. Stel dat je een automatische koppeling zou willen maken met je webshop of kassasysteem of een koppeling met de ledenadministratie, dan kun je dit hier allemaal zeer uitgebreid teruglezen. Zeker in het begin wanneer je alles aan het instellen en opzetten bent, kan het handig zijn om bepaalde handleidingen goed door te lezen. Het is soms even taaie stof om doorheen te komen, maar uiteindelijk is het ons nog altijd zelf gelukt om alle instructies correct op te volgen.
Voor de gebruikers die het niet zien zitten om een handleiding door te nemen, is ook een speciale videotraining gemaakt. De eerste paar videotrainingen duren ongeveer een uur en laten je exact zien hoe het gehele programma in elkaar zit. Zeker voor het inrichten van de boekhouding een absolute aanrader om eens op je gemak te bekijken. De twee afsluitende trainingen zijn alleen handig wanneer je met boekjaren werkt of als je klanten graag de mogelijkheid zou willen bieden om facturen gelijk te betalen met iDEAL, Creditcard of PayPal.
Functionaliteiten en mogelijkheden
Voor we je wat meer gaan vertellen over specifieke functionaliteiten en mogelijkheden van e-boekhouden willen we graag vermelden dat alle gegevens in de cloud worden altijd opgeslagen, zodat je altijd je financiën kunt inzien en bijwerken. Uiteraard worden deze gegevens streng beveiligd en wordt iedere 10 minuten een tussentijdse back-up gemaakt. Een volledige backup wordt overigens eenmaal per dag gemaakt. Zo kunnen er in ieder geval vrijwel nooit gegevens verloren gaan.
Voor de koppelingen met externe programma’s en tools wordt een API gebruikt welke ze zélf hebben ontwikkeld. Vaak worden relaties bijvoorbeeld uit Excel geïmporteerd om vervolgens aanvullende gegevens toe te voegen via de gegevens vanuit de Kamer van Koophandel (KvK). Maar ook het koppelen met een bank is mogelijk. Volautomatische bankkoppelingen zijn bijvoorbeeld mogelijk met Rabobank, ING, ABN AMRO, Knab en Bunq. Via een dergelijke koppeling ben je in staat om transacties te automatiseren richting het programma. Met deze manier van werken is je boekhouding te allen tijde compleet en bijgewerkt.
Een functionaliteit van e-boekhouden welke we zelf regelmatig gebruiken is de factureringsmodule. Hiermee kun je niet alleen facturen maken, maar ook beheren en verzenden. Bovendien kan dit geheel in je eigen stijl (bedrijfsnaam, bedrijfslogo, kleuren). Als je een iDEAL link meestuurt met de factuur wordt de kans zelfs vele malen groter dat klanten veel sneller betalen. Een ander groot voordeel is dat deze betalingen ook weer automatisch in de administratie verschijnen. Wanneer je als ZZP’er bijvoorbeeld uren moet bijhouden, dan kan dit ook eenvoudig. Op basis van de bijgehouden uren kun je direct een factuur versturen. Ook het maken, beheren en versturen van offertes kun je via e-boekhouden doen. Wordt de offerte goedgekeurd? Dan kun je ook gelijk een factuur naar de klant versturen.
Ook verenigingen en stichtingen maken veel gebruik van e-boekhouden. Vaak is de ledenadministratie een van de belangrijkste onderdelen. Om deze reden hebben de ontwikkelaars een functionaliteit ontwikkeld waarmee je vrij eenvoudig lidmaatschappen en contributies kunt innen. Ook kun je het gehele ledenbestand direct importeren.
E-boekhouden app
In deze digitale tijd mag een app natuurlijk niet ontbreken. De mobiele app van e-boekhouden (zowel Android, Windows als iOS) maakt het mogelijk dat je op elk gewenst moment je financiën kunt bekijken vanaf verschillende devices. Een hele fijne functionaliteit van de app is de Scan & Herken functie. Je kunt namelijk een foto maken van facturen en bonnetjes en deze worden vervolgens direct in je boekhouding geplaatst. Het systeem herkent inmiddels alle gegevens op de factuur, waardoor fouten niet zullen voorkomen en alles in het digitale archief wordt geplaatst. Voor de wat grotere bedrijven onder ons is met name de module ‘Kostenplaatsen’ een groot pluspunt. Je kunt zo namelijk verschillende kosten overzichtelijk splitsen over verschillende kostenplaatsen. Zo creëer je voor belanghebbenden direct een overzicht in de kosten op verschillende niveaus.
E-boekhouden prijzen
Nu we je het een en ander hebben verteld over de werking, mogelijkheden en functionaliteiten van e-boekhouden is het natuurlijk wel fijn als je weet wat de prijzen zijn en wat het dus allemaal gaat kosten.
Om startende ondernemers vooruit te helpen, is e-boekhouden de eerste 15 maanden van je onderneming volledig gratis. Hierbij wordt uitgegaan van de inschrijfdatum die bekend is bij de Kamer van Koophandel (KvK). Tijdens deze 15 maanden heb je geen enkele beperking of verplichting en je pakket wordt ook niet automatisch verlengd. Na deze 15 maanden kies je namelijk zelf of je door wilt gaan met e-boekhouden en welke modules je graag wilt afnemen.
Na de eerste 15 maanden ondernemen kun je kiezen uit verschillende pakketten en je bepaalt daarbij zélf welke modules je afneemt. Zo kun je bijvoorbeeld een keuze maken uit de boekhoudmodule en/of de facturatiemodule.
Het goedkoopste pakket start vanaf €9,95 per maand voor de wat kleinere ondernemers. Voor grotere bedrijven en frequent gebruik start het tarief vanaf €14,50 per maand. Hierbij kun je onbeperkt extra gebruikers toevoegen en gebruik maken van de helpdesk. Ieder pakket is overigens maandelijks opzegbaar, dus je zit niet voor een jaar vast aan een bepaald pakket.
Verenigingen en stichtingen maken gebruik van alle mogelijkheden van e-Boekhouden.nl tegen een sterk gereduceerd tarief. Met de ledenadministratie kunt u bovendien snel en efficiënt de contributie innen. Boekhouden kan al vanaf €9,50 per maand en voor de ledenadministratie betaal je €8,50 per maand met een onbeperkt aantal leden.
Voor accountants geldt dat de eerste administratie helemaal gratis is. Voor iedere extra administratie kies je als accountant welke modules je zou willen gebruiken en betaal je een vast bedrag per maand. Daarbij heb je de keuze uit de boekhoudmodule, facturatiemodule en klanttoegang. Als een klant zijn of haaradministratie in eigen beheer koppelt aan jouw account, dan is dat voor jou als account gratis.
Voor de meest actuele prijzen raden we je aan de website van e-boekhouden te bekijken.
E-boekhouden reviews en ervaringen
Voor je gaat starten met het gebruiken van e-boekhouden als boekhoudoplossing kunnen we het ons heel goed voorstellen dat je graag enkele reviews en ervaringen wilt lezen van ondernemers die momenteel al gebruik maken van e-boekhouden. Om deze reden hebben we een drietal reviews / ervaringen van ondernemers voor je op een rijtje gezet.
E-boekhouden review Romano: “Inmiddels maak ik ongeveer 2 jaar gebruik van e-boekhouden en ik kan niets anders zeggen dat het een uitstekend product is. Boekhouden is zeker niet mijn favoriete onderdeel van de bedrijfsvoering, maar ik ben ervan overtuigd dat iedereen dit zou kunnen doen dankzij de handleidingen en eventueel de helpdesk. Kan het andere ondernemers zeker aanbevelen!”
E-boekhouden ervaringen Mariette: “Als startende ondernemer ben ik over de streep getrokken door het aanbod dat ik het 15 maanden helemaal gratis kon proberen. Het versturen van facturen en het bijhouden van de status is heel eenvoudig en direct inzichtelijk. Ik ben ervan overtuigd dat het me heel veel tijd scheelt als ik dit allemaal handmatig of met Excel zou moeten doen.”
E-boekhouden recensie Thomas: “Ik help mijn vader met de boekhouding van zijn bedrijf, omdat hij het echt verschrikkelijk vindt. Tijdens het instellen tegen enkele uitdagingen aangelopen, maar ik ben heel goed geholpen door de helpdesk. Ze zijn goed bereikbaar en staan je altijd vriendelijke en kundig te woord. Als ik zie wat je allemaal bij dit pakket krijgt voor de lage prijs, dan kan ik niet anders zeggen dat we allebei enorm tevreden zijn over e-boekhouden. “
Heb je zelf ervaringen met e-boekhouden? Laat dan vooral je persoonlijke review achter in een reactie onder dit artikel, zodat zoveel mogelijk ondernemers geholpen kunnen worden met je ervaringen.
Opzeggen
Je abonnement kun je op elk gewenst moment opzeggen. Wel dien je rekening te houden met de opzegtermijn van 1 maand. Het opzeggen van je e-boekhouden abonnement kan helaas alleen door een e-mail te sturen naar de klantenservice (support@e-boekhoude.nl). Vervolgens zal je ook weer per e-mail een bevestiging krijgen van je opzegging. Heb je een proefaccount of startersaccount? Deze hoef je nooit op zeggen, want deze komen automatisch te vervallen.
E-boekhouden voordelen en nadelen
Het gebruik van e-boekhouden kent verschillende voordelen, maar ook enkele nadelen. De belangrijkste voor- en nadelen hebben we hieronder op een rijtje gezet.
E-boekhouden voordelen
- 15 maanden proefperiode voor startende ondernemers.
- Zeer uitgebreide support, inclusief helpdesk, handleidingen, video’s en trainingen.
- Zeer prettige en gebruiksvriendelijke app.
- Gegevens worden in de cloud opgeslagen.
- Gratis toevoegen van gebruikers.
- Mogelijkheid tot toevoegen van kostenplaatsen.
- Zeer goede Scan & Herken functie.
- Vrijwel volledig geautomatiseerd.
- Zeer geschikt voor ondernemers, verenigingen en stichtingen.
E-boekhouden nadelen
- Kan even duren voor je alles onder knie hebt.
- Geen koppeling met buitenlandse bankrekeningen.
E-boekhouden contact
Het kan natuurlijk altijd voorkomen dat je graag contact wilt opnemen met E-boekhouden. Misschien heb je een vraag over een abonnement, module of pakket, maar ook bij inhoudelijke vragen kun je contact met ze opnemen. De verschillende contactmogelijkheden kun je hieronder terugvinden.
E-boekhouden gegevens en contact
Kanaaldijk 2
5735 SL Aarle-Rixtel
KvK: 51432846
BTW: NL8500.12.314B01
IBAN: NL82RABO0169941124
Helpdesk: support@e-boekhouden.nl
Telefoon: 088 – 6500 200 (alleen tijdens kantuururen)
Website: contactformulier op de website
Veelgestelde vragen
Hieronder kun je een overzicht vinden van de veelgestelde vragen. Heb je na het lezen van dit reviewartikel nog een of meerdere vragen? Laat het vooral weten in een reactie onder dit artikel of stuur ons een bericht via het contactformulier.
Via de website kun je e-boekhouden heel eenvoudig gratis uitproberen zonder enkele verplichtingen.
Ja, je kunt een cursus boekhouden volgen als bestaande klant.
Ja, de ontwikkelaars hebben een eigen API ontwikkeld welke gekoppeld wordt aan diverse externe systemen.
Ja, het is mogelijk om met e-boekhouden heel eenvoudig je online Btw-aangifte te doen.
Gezien de prijs-kwaliteitverhouding en de talloze mogelijkheden heeft E-boekhouden zeker onze voorkeur.