Hoe kun je nu met content jouw doelgroep dusdanig bereiken dat ze er daadwerkelijk iets aan hebben en hoe je kun door middel van content marketing jouw doelgroep beïnvloeden om tot actie over te laten gaan. Twee belangrijke vragen die uitgebreid beantwoord worden als je een content marketing cursus gaat volgen. Daarnaast ga je tijdens zo’n cursus dieper in op de verschillende kanalen waar je content in kunt zetten, zoals je website of social media en ga je aan de slag met het creëren van een gedegen contentstrategie. In dit artikel gaan we je alles vertellen over content marketing en welke content marketing cursus we je van harte kunnen aanbevelen. Na het lezen van dit artikel heb je als het goed is antwoord gekregen op de volgende vragen:
- Wat is content marketing?
- Wat is de betekenis van content marketing?
- Waarom content marketing inzetten?
- Wat kost content marketing?
- Waar kan ik een cursus content marketing volgen?
- Wat leer ik in een cursus content marketing?
Ga je liever direct aan de slag met een online cursus content marketing?
Wat is content marketing?
Content marketing is het creëren en vervolgens verspreiden van relevante en waardevolle content die naadloos aansluit bij de behoefte van je doelgroep. Daarnaast is content op zichzelf een breed begrip. Bij content wordt vaak aan geschreven tekst gedacht, maar ook afbeeldingen en video’s zijn vormen van content. Als je in staat bent om als bedrijf of content marketeer continu toegevoegde waarde te leveren aan je doelgroep door middel van content marketing, dan bouw je relatief snel een langdurige relatie met je doelgroep op.
Content marketing betekenis
Veel betekenissen van content marketing zijn in het Engels. De beste betekenis die we konden vinden, hebben we vertaald naar het Nederlands. We komen dan op het volgende uit:
“Content marketing is een vorm van marketing waarbij je exact probeert te berijpen naar welke relevante informatie jouw doelgroep op dat moment zoekt. Die informatiebehoefte van de doelgroep vervul je dus door middel van content. Je kunt naast de meest relevante informatie daarbij een koppeling maken met het aanbrengen van je producten en/of diensten. Je kunt deze content vervolgens verspreiden in verschillende online én offline marketingkanalen om op deze manier een langdurige relatie met je klant op te bouwen én uit te bouwen.”
Waarom content marketing?
Om je volledig te laten begrijpen waarom content marketing tegenwoordig zo belangrijk is, nemen we je even mee in het verleden. Een jaar of 10 geleden hadden nog maar weinig mensen van Google, Facebook, Instagram en YouTube gehoord. Alle reclames en uitingen kwamen voorbij via traditionele media, zoals TV, radio, tijdschriften, telefoonboeken, enz. Al deze vormen van media zijn gericht op de massa en interactie is niet mogelijk. Of je nu wilde of niet, je kreeg nu eenmaal die advertentie te zien. Ook als het voor jou totaal niet relevant was.
Vandaag de dag ziet het medialandschap er echter heel anders uit. Niemand kan meer om het digitale tijdperk heen. Vandaag ben jij degene die bepaalt op welk kanaal je je tijd doorbrengt en bepaal jij welke informatie en content je relevant vindt. Door deze ontwikkelingen is content en content marketing veel belangrijker geworden. Wanneer jij niet de juiste boodschap kunt overbrengen aan je doelgroep, dan zal je steeds meer klanten en potentiële klanten af zien haken. De kunst is juist om dergelijke content te produceren die waarde toevoegt en die interactie en actie met je doelgroep oplevert. Goede content wordt op de langere termijn altijd beloond!
Wat kost content marketing?
De kosten van content marketing kunnen enorm variëren en is afhankelijk van de wensen die je hebt en je situatie. Wat heb je bijvoorbeeld nodig en wat wil je daarmee bereiken? En wat is je beschikbare budget voor content marketing?
De belangrijkste kosten van content marketing bestaan uit de productiekosten. Dit kunnen productiekosten zijn een geschreven tekst, zoals een blog, maar ook creatie van beeldmateriaal. Je zal begrijpen dat het creëren van content in videovorm vele malen duurder is dan een blog. Naast de productiekosten krijg je te maken met de promotiekosten van je content. Enerzijds kun je jouw content ‘gratis’ delen, bijvoorbeeld op je social media kanalen, in je nieuwsbrief en op je website. Aan de andere kant kun je je content delen via betaalde kanalen, zoals Google Ads, Facebook, Instagram, YouTube, LinkedIn en meer.
Cursus content marketing
Het gedrag van de consument is in de loop van de tijd veranderd. De consument gaat nu namelijk zélf op zoek naar relevante informatie. Als content marketeer dien je hierop in te spelen. Hoe je dit kunt doen, kun je leren in een cursus content marketing. Tijdens een online cursus content marketing krijg je talloze handvatten om je doelgroep beter te bereiken, te motiveren én actie te laten ondernemen.
Na het volgen van een online cursus content marketing ben je in staat om het volgende te doen:
- Je bent bekend met alle verschillende vormen van content marketing en je kunt direct aan de slag voor je eigen bedrijf of in jouw functie.
- Je bent in staat om content cross-mediaal in te zetten met daarbij de juiste keuze in kanalen.
- Je weet hoe je een gedegen contentstrategie ontwikkelt en welke KPI’s daarbij horen.
- Je bent in staat om SEO te begrijpen en om SEO teksten te schrijven.
- Je weet hoe je beelden en video kunt gebruiken in je content marketing strategie.
Wil je ook graag de bovenstaande vaardigheden onder de knie krijgen?
>>> Volg dan een online cursus content marketing en ga zowel je doelgroep als Google domineren!
Wat ga je leren in een online cursus content marketing?
Een goede online cursus content marketing bevat een aantal cruciale onderdelen:
1. Hoger scoren in Google
- Welke SEO technieken je tegenwoordig gaan helpen om hoger in Google te komen.
- Hoe je door middel van content aan goede backlinks kunt komen.
- Hoe kun je laaghangend fruit op het gebied van SEO aanpakken?
- Hoe houd ik rekening met SEO voor mobiel?
- Welke SEO tools kan ik het beste gebruiken voor mijn content marketing?
2. Vindbaarheid
- Hoe kan jouw content lokaal gevonden worden?
- Hoe creëer je featured snippets en rich snippets in Google?
- Hoe kan ik in mij content gebruik maken van semantische zoekwoorden?
- Hoe kan ik video content gebruiken voor mijn vindbaarheid?
3. Content strategie
- Hoe wordt je de online autoriteit binnen je branche?
- Hoe je ook zónder content kunt domineren.
- Hoe kun je op een slimme wijze social content produceren en inzetten?
- Hoe bepaal ik KPI’s aan mijn content marketing strategie?
- Hoe maak ik een gedegen content marketing strategie?
- Hoe werkt de content marketing funnel en hoe zet ik deze in voor mijn bedrijf of werk?
- Hoe je content kunt gebruiken om méér conversies te genereren.
4. Content marketing & Webshops
- Hoe je content marketing succesvol inzet voor een webshop.
- Hoe je social media content gaat bijdragen aan je webshop.
- Hoe je jouw webshop meer kunt laten opvallen door middel van content.
Voor wie is een online cursus content marketing?
Een online cursus content marketing is doorgaans weggelegd voor iedereen die zich bezig houdt met contentmarketing, contentcreatie, communicatie en online websites / webshops.
Daarnaast is content onmisbaar voor online ondernemers. De juiste content zorgt er namelijk voor dat je online aanwezig én vindbaar bent, waardoor je continu meer bezoekers en dus potentiële klanten naar je website of webshop genereert. De waarde van content marketing wordt helaas nog door velen onderschat, terwijl het een van de meest duurzame onderdelen is van je marketing strategie.
Cursus content marketing volgen
Ben je overtuigd van de toegevoegde waarde van content marketing en sta je te springen om een online content marketing cursus te volgen die je volledig kunt volgen waar en wanneer jij wilt? Wil je ook nog eens les krijgen van gelouterde content marketeers met 10+ jaar ervaring? Dan kunnen we je de online content marketing cursus van IMU van harte aanbevelen. Zij geven bovendien een niet goed, geld terug garantie wat aangeeft dat ze 100% achter de eigen cursus staan. Na het volgen van deze online cursus zal je weten waarom.
Content marketing wordt doorgaans veel gebruikt voor SEO en affiliate marketing. Op onze website kun je nog veel meer vinden over dergelijke onderwerpen, dus neem gerust even een kijkje!