In dit artikel gaan we verder inzoomen op vaak terugkerende ergernissen van affiliate marketing publishers waardoor het conversievolume teruggedrongen kan worden. Ben je bijvoorbeeld een nieuwe publisher of onlangs gestart? Dan is het belangrijk om je hier goed op voor te bereiden, zodat je deze ergernissen makkelijker kunt accepteren als publisher. Een goede voorbereiding is namelijk vaak het halve werk, ook voor een publisher bij affiliate marketing.
Het grootste pluspunt van affiliate marketing is natuurlijk dat je als adverteerder pas betaalt wanneer je zelf een order binnenkrijgt. Bij affiliate marketing heb je dus geen financieel risico. Je betaalt dus, in tegenstelling tot andere online kanalen, enkel voor verkeer dat daadwerkelijk converteert. Attributie is in ieder online kanaal een belangrijk aandachtspunt, dus ook in affiliate marketing. Het attributiemodel binnen affiliate marketing ligt helaas nog vaak op last click, wat nadelig kan uitpakken in conversievolume voor de meer inspirerende en informatieve affiliate marketing publishers. Het is een van de grootste ergernissen van publishers. In dit artikel gaan we verder in op een aantal grote ergernissen van publishers.
1. Ontdubbeling
Herken je dat vanuit online marketing? Ieder kanaal probeert de conversie te claimen. Zo zie je bijvoorbeeld regelmatig dat Facebook en Google beide de conversie willen claimen als zij zelf in het conversiepad aanwezig zijn. Een affiliate marketeer wil uiteraard slechts eenmalig commissie betalen aan jou als publisher. Bij producten of diensten met een wat langer conversiepad gaan affiliate marketeers dan ook ontdubbelen wat nadelig voor jou kan uitpakken als publisher. Heb jij bijvoorbeeld een bezoeker doorverwezen naar een bepaalde webshop, maar onderneemt hij pas actie na een remarketing campagne? Helaas voor jou als publisher krijg je in veel gevallen de commissie niet toegewezen. Wat positief is, is dat steeds meer programma’s afstappen van het enkel attribueren op laatste klik. Zo krijg jij als publisher van inspiratie platformen een eerlijker verdienmodel. Echter zijn er nog maar een aantal adverteerders die dit model hanteren, waardoor het als publisher nog niet altijd even makkelijk en motiverend is. Mocht je hier tegenaan lopen, neem dan eens contact op met de adverteerder en bespreek je ergernissen. Een eerlijke en open relatie over attributie werkt vaak bevorderlijk aan beide kanten. Uiteindelijk worden jullie daar beide beter van.
2. Meten op mobiel en andere devices
Je zou denken dat dit in deze tijd bij iedere partij goed geregeld is. Echter zijn er nog steeds partijen die niet (goed) cross-device doormeten of waarbij bijvoorbeeld de mobiele versie van de website of webshop überhaupt niet geoptimaliseerd is. Je loopt gegarandeerd commissies mis als publisher als je dit niet onder controle hebt.
Het grootste voorbeeld is als volgt:
Een consument is via mobiel op zoek naar inspiratie en informatie en komt via jouw website, social media of platform terecht op een website. Er wordt dan een cookie geplaatst op de mobiel van de bezoeker. Als dezelfde bezoeker in de avond direct de website bezoekt waar jij hem of haar hebt doorgestuurd, dan wordt de cookie helaas niet herkend. Gaat deze bezoeker over tot een bepaalde actie, zoals een aankoop, dan loop jij als publisher helaas de commissie mis! Voor jou als publisher is het fijn dat consumenten steeds meer gewend raken aan shoppen en betalen op mobiel, maar helaas zijn er nog relatief veel consumenten die liever in de avond shoppen op een ander device, aangezien ze zich daar dan veiliger bij voelen.
3. Nieuwe bezoekers en terugkerende bezoekers
Iedere partij die een campagne start die jij vervolgens gaat promoten, heeft een aantal doelstellingen bij iedere campagne. Zo is het aantal orders en de bijbehorende omzet natuurlijk een belangrijke, maar er komen tegenwoordig steeds meer doelstellingen om de hoek kijken. Voor jou als publisher is het belangrijk om vooraf goed de doelstellingen voor ogen te hebben.
Een van de doelstellingen die de laatste tijd steeds vaak terugkomt bij een campagne is het aandeel nieuwe bezoekers. Voor veel webshops en overige platformen is het affiliate kanaal namelijk een bron van nieuw verkeer naast de huidige Google Ads campagnes en het directe en SEO verkeer.
Er zijn inmiddels programma’s die hogere commissies uitkeren aan nieuwe klanten dan bij bestaande klanten, omdat de gedachte heerst dat een bestaande klant die tevreden is ‘toch wel terugkomt’ via bijvoorbeeld branded search of de nieuwsbrief. In dat geval is men minder bereid om een hogere commissie te betalen. Om dezelfde commissies dan voorheen te verdienen, zal je als publisher dus extra moeite moeten doen om nieuwe, additionele klanten binnen te halen. Doe je dat niet, dan zullen bij sommige campagnes en programma’s je commissies minder worden.
4. Afhankelijkheid
Jij kunt je website zo perfect hebben ingericht en je bezoekers zo goed informeren dat ze enkel nog maar actie hoeven te ondernemen bij de website of webshop waar jij ze heen stuurt, maar toch blijf je afhankelijk van de kwaliteit van deze partijen. Denk aan de kwaliteit en de status van zo’n webshop zelf, maar ook aan levertijden, retourbeleid en klantenservice. Hoe beter deze zaken geregeld zijn, hoe meer commissies jij zal verdienen, aangezien jouw bezoekers eerder tot actie zullen overgaan wanneer alles fijn geregeld is. Voor je een bepaalde campagne of een programma gaat promoten, zorg dat je de website of webshop grondig bekijkt en de aankoopflows zelf doorloopt, want niets is zo frustrerender als jij kwalitatief verkeer doorstuurt, maar dat je commissies niet goedgekeurd worden door een waardeloos verzend- of retourbeleid van de campagne die jij promoot.
Affiliate marketing publishers
Zo, dat waren enkele grote ergernissen van affiliate marketing publishers. Ben jij zelf nou een affiliate marketing publisher en herken je deze ergernissen of zijn er een aantal andere ergernissen waar je tegenaan loopt? Deel je verhaal hieronder, zodat we samen kunnen kijken naar een geschikte oplossing voor jou als publisher.
Ook eenvoudig geld verdienen vanuit huis?